Sådan øger du dit køllehoveds hastighed i golf

Sådan øger du dit køllehoveds hastighed i golf

Intet gør en golfspiller gladere end at øge deres slagafstand. Det er et faktum, at en øgning af hastigheden af køllehovedet, i sidste ende fører til en længere afstand. Men at ændre hastigheden af dit køllehoved, er ikke så simpelt som det lyder.

Du vågner ikke bare en morgen, tager ned på golfbanen og er klar til det der rigtig lange skud. Det kræver rigtig meget teknik. Et hurtigere slag betyder ikke kun øget hastighed. Det betyder at køllehovedet var i høj fart, da det ramte golfbolden.

For at forstå hastigheden af et køllehoved, skal du sætte dig ind i specifikke teknikker og øvelser. I denne artikel kigger vi på forskellige øvelser til at øge hastigheden af dit køllehoved.

Forstå den gode hastighed af køllehovedet og hvorfor det er så vigtigt

Den gennemsnitlige hastighed hos professionelle golfspillere på tour spænder mellem 177 og 185 km/t. Ifølge studier af Trackman siges det at den gennemsnitlige fart for en amatørspiller er 149 km/t. Derfor har selv en lille øgning af hastigheden i dit sving potentialet til at hjælpe bolden med at nå længere, hvilket selvfølgelig er med til at øge din afstand.

Du skal derfor have nogle basistal til at nåle din udvikling op imod, for at se om du forbedrer dit spil. I den forbindelse kan vi nævne, at en god svinghastighed bør ligge mellem 144 og 195 km/t. Disse tal ligger inden for normalerne for en amatør golfspiller og op til en professionel spiller på tour.

Tips til at øge hastigheden af køllehovedet

Som nævnt tidligere, er forbedring af hastigheden på dit køllehovedet ikke så simpelt som det lyder. Vi anbefaler at du træner dig selv, både fysisk og mentalt. Det handler om teknikker, som du skal bruge tid på at øve dig på og forstå.
I de følgende trin lærer du hvordan du opbygger din hastighed og får mere kontrol over bolden.

“Swinging light bulbs”

Også kendt som “overspeed”-træning. Denne træningsmetode har taget golfverdenen med storm. Selv ikoner som Tiger Woods bruger denne teknik. Det indebærer træning af din krop i forhold til at kontrollere tungere køller i hurtige sving. Det er en fysisk krævende øvelse og du skal sørge for, at du er i god fysisk form inden du går i gang med denne træning.

For at komme i gang med metoden, skal du købe vægtede golfkøller eller sætte vægt-donuts fast til din kølle. Sving den vægtede kølle et par gange inden du går i gang med at spille. Når vægtene tages af eller du skifter til en almindelig kølle, vil du opdage at du har øget hastigheden i dit sving.

Denne metode er den hurtigste du kan bruge til at øge hastigheden af dit køllehoved. Desuden er den simpel at følge. Der er dog nogle begrænsninger. “Swinging light bulbs”-teknikken kan påvirke dit svingteknik. Når du bruger vægtede køller, kan ændringen af dit sving overføres til når du spiller med almindelig golfkøller.

Forbedring af din styrke

Det første du tænker på når du hører om forbedring af styrke, er sikkert at du skal ned i fitnesscenteret og løfte tunge vægte. Du har sådan set ret, fordi for at slå bolden længere, skal du bruge flere muskler og mere styrke, hvilket du opnår gennem styrketræning.
Når du styrketræner, skal du dog fokusere på de rigtige muskler. Store biceps og skuldre er ikke en fordel når du vil slå bolden langt. Det hjælper dig til gengæld hvis du fokuserer på muskler i mave, på forsiden af armene og omkring hofterne. Den eneste ulempe ved denne træning er, at det tager længere tid at opnå den nødvendige styrke. Desuden er det en stor fordel hvis du sørger for at være mere smidig.

Forbedre dit greb

Nogle golfspillere ødelægger, helt uden at vide det, hastigheden af deres køllehoved, på grund af den måde de griber fat om deres golfkølle. Mange golfspillere holder for hårdt og tæt om deres kølle. De låser deres håndled for tidligt, hvilket i sidste ende dræber hastighed og afstand.

Det hjælper meget, hvis man har fokus på at slappe mere af i håndleddene og at føle en naturlig afslappethed når du tager dit skud. Det rigtige greb vil føles som om køllen er ved at falde ud af hænderne på dig. Når du tager dit skud, skal du løse grebet, føle dig afslappet i håndled og hænder og svinge ubesværet og stærk.

Smidighedstræning

Smidighedstræning er som regel obligatorisk og nødvendig i alle sportsgrene. I golf går smidighed hånd i hånd med styrke. Som nævnt tidligere, betyder store muskler ikke nødvendigvis at du har en høj hastighed i dit køllehoved. Store muskler er ikke særligt smidige.

Det vil være bedre, hvis du som golfspiller, fokuserede på at forbedre din smidighed, fordi du med en lille smule forbedring, kan ændre hastigheden af dit køllehoved markant. Når du træner smidighed, så husk ikke at overanstrenge dine muskler. I forhold til forbedring af greb, kræver smidighedstræning ikke så lang tid og det er nemmere end de fleste andre fysisk øvelser.

Golfsving teknik

Forbedring af dit golfsving er enormt vigtigt, i forhold til at øge hastigheden af dit køllehoved. Denne metode indebærer en række aktiviteter, som du skal udføre rigtigt, for at opleve forbedringer.

Først og fremmest, skal du fokusere på din overkrops rotation, i forhold til din underkrop. Forskellen i vinklen mellem din under- og overkrop skaber den nødvendige styrke, for at svinge golfkøllen. Du skal derfor få din overkrop til at rotere korrekt og opnå den rigtige vinkel for øget styrke og hastighed.

Den næste aktivitet er at bruge dine håndled som et “håndtag”. For at det kan ske, skal dine håndled trækkes helt tilbage når du trækker køllen tilbage. De skal blive ved med at være i denne position, indtil allersidste øjeblik inden du rammer bolden.

Den sidste aktivitet under golfsving teknikken, er at ramme bolden frit. Mange amatør golfspillere tror, at hvis de rammer bolden hårdt, opnår de højere hastighed og afstand.

Konklusion

Der er meget mere du kan gøre, for at forbedre hastigheden i dit køllehoved. Det handler om, at finde den rigtige teknik, som virker for dig. Det kan du gøre ved at kigge lidt på fordelene og ulemperne ved metoderne ovenfor.

Sørg altid for, at du har basistal at måle din udvikling ud fra, efter du har valgt teknik. Hvis du føler dig udfordret af nogle af metoderne, kan du altid spørge en træner, som kan hjælpe dig med at sammensætte øvelser og teknikker, som bedst træner dig til at øge hastigheden i dit køllehoved.

Ofte stillede spørgsmål

Hvad er en god hastighed?

En god hastighed skal ligge mellem 144 og 185 km/t. Det er gennemsnittet af amatør og professionelle hastigheder. Du kan forbedre din hastighed ved at følge øvelserne i denne artikel.

Hvorfor er min svinghastighed lav?

Din hastighed kan være lav, fordi du bruger en for avanceret kølle i forhold til dit niveau. Det kan også være du bare er langsom i dit sving, noget du nemt kan øve dig på og blive bedre til. Drivere lavet af grafit er som regel lettere end dem lavet af jern, hvilket også kan påvirke din hastighed.

Hvordan kan seniorer forbedre hastigheden af deres køllehoved?

Seniorer kan forbedre deres svinghastighed ved at bruge udstyr, som passer til deres hastighed. Tungere køller kan føre til lavere hastigheder.